Prova på
Logga in
English
Produkter
Produktöversikt
MEDIUM Business
LARGE Enterprise
SMALL Business
Quiz OnLine
Vår tjänst
Om tjänsten
Så fungerar det
Curation - noga utvald musik
Musik som konkurrensfaktor
Musikspelare
Display funktion
Licens-fri musik (InLicense)
Gymmusik lösning (InTraining)
Om bakgrundsmusik
Om upphovsrätten
FAQ
Referenser
Om oss
Om MusicPartner
Nyheter
Blogg
Lediga jobb
Glömt Lösenord
Kontakt
Pressmeddelande - Telia investerar i musik som säljer
Pressrelease - Telia/MusicPartner
Miljön i Telia Soneras butiker har fått flera erkännanden. 2008 valdes de till bästa butikskoncept i Sverige. 2009 utsågs Telias Concept Store de till en av världens mest trendsättande butiker.
– Vi är självklart glada över all positiv uppmärksamhet. Samtidigt vill vi ta våra butiker till nästa nivå. Med Next Generation Store vill vi ge kunderna en bättre upplevelse. En strategisk syn på musiken är en del i det arbetet. Efter ett halvårs tester och en noggrann utvärdering har vi valt MusicPartner som leverantör av musiken, säger Anna Bladström, Store Concept Manager Sweden, Telia.
MusicPartners koncept InRadio har testats i butik under andra halvåret 2009 och utvärderats under vintern och våren 2010. Systemet är i drift i flera av Telia Soneras butiker redan från idag. Det finns på plats i samtliga 83 butiker i Sverige under september.
– Alla i branschen har en väldig respekt för hur Telia Sonera arbetar med sitt retail-koncept. De har helt enkelt muskler att göra tester och utvärderingar med vetenskaplig höjd och för att anlita de bästa konsulterna. Därför är vi så klart väldigt glada att de valt vårt koncept InRadio när de nu investerar i musik som säljer i alla sina butiker i Sverige, säger Fredric Stenwreth, vd för MusicPartner.
En utmaning har varit att hitta musiken som samtidigt attraherar de båda viktiga målgrupperna yngre män och medelålders kvinnor.
I tidigare mätningar, med befintlig musiklösning, uppmärksammades musiken av varannan kund. Utvärderingen butikstestet visar att mer än 90 procent av kunderna i de två målgrupperna uppmärksammade den nya musiken och hade en positiv uppfattning om den.
För att sätta samman musiken har MusicPartner utvecklat modellen CSA. Den klassificerar musiken utifrån egenskaper och känsloläge. Till exempel om den är glad, melankolisk, aktiv eller passiv.
– Vi har ett omfattande musikarkiv som är klassificerat utifrån känsloläge och till exempel takt, tonläge och intensitet. Modellen för att klassificera låtarna är en förutsättning för att rätt musik ska kunna spelas i rätt miljö vid rätt tillfälle, säger Fredric Stenwreth, vd för MusicPartner.
Fakta
Telia Sonera har 83 butiker i Sverige. Musiken från InRadio finns på plats i samtliga butiker under september.
CSA (Compilation and Spreading of Attributes) är systemet som används för att klassificera och sätta samman musiken.
Musiken i Telia Soneras butiker spelas upp via så kallad streaming-teknik och är licensierad för kommersiell användning. Därmed undviks olaglig nedladdning eller uppspelning, vilket fortfarande förekommer i många kommersiella miljöer. Upphovsrätten bevakas av ett antal organisationer. IFPI som bevakar skivbolagens rättigheter och STIM som är tonsättarnas organisation är de mest kända.
InRadio är ett av MusicPartners koncept. För ytterligare fakta om musiksystemet InRadio, se
www.musicpartner.se
Senaste nyheterna
Gott Nytt År
Träffa MusicPartner på CMS årliga AMT mässa!
MusicPartner stolt musikleverantör till Apotekare Kaijsers köksmingel
Da Buzz skapar unik spellista för MusicPartner!
MusicPartner på Spotify!