Nu är det snart Jul igen. Julen är för många en hektisk period. För handeln står december månad för en stor del av årets försäljning och inom restaurangvärlden har alla fullt upp med julbord i alla former. För oss på MusicPartner handlar hela november om att få fram julmusik som kan passa alla våra kunder. Att musik påverkar oss vet vi. Julmusiken är inget undantag. Några av de viktigaste funktionerna med julmusiken är att få fram känslan av jul, känslan av hög mysfaktor och att skapa ett inre lugn och harmoni för att kunna njuta av julen trots att de flesta arbetar ända fram till Julafton. Det är i detta arbetet man kan konstatera att julen är årets största återvinningsperiod. Vi får in musik från skivbolag och artister hela tiden. Under november månad kommer det mycket julmusik, men det handlar ofta om traditionella jullåtar som vi redan har i original. Att skapa en julklassiker i Sverige är inte lätt när det gäller musik. Det handlar om att hitta rätt ljudbild och känsla för att förstärka allt som har med julen att göra utan att såra människor som är ensamma, människor från andra kulturer och människor som inte är troende. Det handlar om att skapa en mysfaktor och det handlar om att förpacka musiken på ett sätt som gör att man vill ta sig tid att sätta sig ner med familj och vänner och umgås. Med andra ord vill vi i Sverige ha julmusik som har ett lagom religiöst budskap, ett lagom tempo och en hög igenkänningsfaktor. Många artister väljer därför att göra nya inspelningar av klassiska jullåtar. Det finns ett 30-tal låtar som så gott som alla artister har spelat in. När det kommer en ny version av en klassisk jullåt måste vi ofta välja att ersätta en tidigare version av samma låt för att inte riskera att spela samma låt alltför ofta. Det finns alltså ett skrikande behov av nyskriven julmusik i Sverige.
Alldeles nyss kom den fjärde versionen av ”Band Aid” (Band Aid 30) med låten ”Do They Know It’s Christmas”. Jag hoppas att detta blir den sista versionen. Missförstå mig inte. Jag gillar initiativet Band Aid. Jag kommer ihåg när jag satt en hel dag framför TV’n 1985 och tittade på den livesända koncerten Live Aid som följde upp succén med julsingeln, som 1984 spelats in i Trevor Horn’s (Legendproducent) studio Sarm West i Notting Hill. Live Aid direktsändes i mer än 165 länder och samlade in 150 miljoner dollar till arbetet mot svälten i Etiopien. Det var på 80-talet världens mest avancerade satellitsända evenemang. Hälften av banden uppträdde på Wembley Stadium i London och hälften på John F Kennedy Stadium i Philadelphia. Sändningen sågs live på TV av mer än 1,9 Miljarder tittare. Musik påverkar. Det jag däremot inte förstår är varför man inte orkar lägga ner lite tid och energi på att skriva en ny jullåt när man ändå samlar så många stora artister och låtskrivare för ett viktigt ändamål. Årets upplaga skall samla in pengar till bekämpningen av Ebola i västra Afrika. Det är ett mycket viktigt arbete som kommer att kräva enorma resurser. Jag är övertygad om att även denna version av låten kommer att dra in mycket pengar till välgörenhet, men inte på grund av att vi vill höra den nya versionen utan mer på grund av att vi i juletider känner att det är viktigt att hjälpa människor i nöd. Jag kommer att skänka pengar till Radiohjälpen för detta ändamål, men jag kommer fortsätta att lyssna på originalversionen från 1984.
Njut av julen! Njut av musiken! Låt musiken påverka dig!
Walter
Foto: Albumomslag